عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

به بوی زلف تو دم می زنم در این شب تار
وگرنه چون سحرم بی تو یک نفس نرود...

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

۱۲ مهر۱۵:۵۶

بسم الله

 

إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات:ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، وَساعَةً لاَِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاِْخْوانِ والثِّقاةِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَةً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم وَبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات.

بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:
زمانى براى مناجات با خدا ؛ زمانى براى تأمین معاش ؛ زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى که عیب‌هایتان را به شما مى‌شناسانند و در دل شما را دوست دارند؛ و ساعتى براى کسب لذّت‌هاى حلال و با بخش چهارم توانایى و نیروی انجام وظایف سه بخش دیگر را تامین کنید.

 

تقریبا همه مون روایاتی شبیه این روایت که با مضمون تقسیم اوقات شبانه روز هست رو شنیدیم و خوندیم. یک قسمت مشترک در خیلی از این دست روایات، کامجویی حلال و لذت های مشروع و نشاط و فرح و ... هست و گفته شده که این قسمت از اوقات هست که توانایی انجام قسمت های دیگه رو به انسان میده.

لطفا از تجربیات شخصی تون بگید که این بخش از زندگی تون رو به چه کارهایی می پردازید؟ اگر از سیره ی معصومین یا علماء و بزرگان دینی بگید هم که خیلی بهتره.

مثلا روایاتی هست که نگاه به سبزه، آب روان و چهره ی زیبا رو باعث نور چشم و انبساط روح معرفی کرده. یا نگاه به چهره ی پدر و مادر و عزیزان یا نگاه به چهره ی همسر همونطور که در روایت مشهور از امام علی علیه السلام هست که با نگاه به چهره ی حضرت زهرا سلام الله علیها غم از دلشون میرفت و ... . جالبه که قابلیت صفرابری هم داره.

در کل عوامل نشاط و انبساط روح رو بگید. البته اگر نقطه ی مقابلش رو هم بدونیم کمک کننده ست یعنی عوامل انقباض روح و غم و ... مثل گناه و ... .

 


+

درسته که روح منشآ ادراک و اراده ی انسان هست؟ یعنی کسی که ادراکات احساسی و روحانی بیشتری داره یا اراده ی قوی تری داره روح بسیط تری داره لزوما؟

روایتی مبنی بر رد یا تایید این که زن ها و مخصوصا مادران به صورت کلی روح بسیط تری دارند وجود داره؟

۴
سر گشته | ۱۲ مهر ۹۸ ، ۱۵:۵۶
۰۱ مهر۲۳:۴۱

بسم الله

 

چرا این قدر مسئله ی ازدواج موقت بین مردم و به خصوص خانم ها منفور هست؟

چرا ارتباط خلاف شرع اغلب لااقل به همون اندازه منفور نیست!؟ یعنی عادی تر از ازدواج موقت شده برای مردم چرا؟

چرا ازدواج دائم اینقدر سخت و پیچیده شده برای مردم؟ نمی دونم واقعا امر به این سادگی چرا باید این قدر پیچیده بشه؟

دختر و پسر از سن بلوغ جنسی و عاطفی تا سن میانگین ازدواج که فکر کنم حدود 25 الی 30 هست چطور باید نیازهای خودشون رو ارضاء کنند؟

کسانی که اصلا فرصت ازدواج پیدا نمی کنند چطور؟ یا کسانی که بعد از طلاق فرصت ازدواج مجدد پیدا نمی کنند چطور؟

چرا مسئله ی چند همسری این قدر منفور هست؟

 

این سوالات و سوالاتی از این قبیل واقعا برام لاینحل هست. ممنون میشم هر کس در هر حدی می تونه پاسخ منطقی برای این ها بده.

اگر چه بعید می دونم خیلی ها حاضر بشن وارد این بحث ها بشن. پس بذارید یک سوال دیگه هم بپرسم چرا ما اینقدر بی غیرت شدیم نسبت به این مسائل؟ یعنی دقیقا این مسائل برامون حکم مرگ رو داره! تا برای خودمون پیش نیاد حتی حاضر نیستیم براش فکر کنیم چه برسه به این که کاری بکنیم. این صحبت ها ممکنه شامل حال خودم هم باشه خیلی بعید نیست بنده هم وقتی خرم از پل گذشت فراموش کنم و در همین حد حرف زدن هم کاری نکنم.

واقعا چقدر کمک کردیم برای حل این مشکلات؟ چقدر به دختر و پسرهای مجردی که در مضیقه ی ازدواج و نیازهای عاطفی و جنسی و ... هستند کمک کردیم؟ چقدر برای ازدواج شون کمک کردیم؟ چقدر برای رفع موانع ازدواج شون کمک کردیم؟ چقدر به کسانی که سن ازدواج شون گذشته یا داره میگذره کمک کردیم؟ اونهایی که طلاق گرفتند چطور؟ چقدر قبل از طلاق کمک شون کردیم و چقدر بعدش؟

 

اگر واقعا برای این سوالات پاسخ منطقی وجود نداره بیاید یک درصد احتمال بدیم که این ها همه حساب شده داره اتفاق میفته. که یعنی ما در شرایط غیر عادی هستیم. که یعنی همه چیز گل و بلبل نیست. که یعنی ما در شرایط جنگی هستیم. که باید مثل شرایط جنگ همدلی و رحمت و مروت نسبت به هم داشته باشیم. که یعنی بی تفاوت نباشیم تا زمانی که حتما ترکشی به ما هم بخوره و بعد سرمون رو بالا بیاریم و ببینیم خدای نکرده دیگه سنگری برای دفاع نمونده. و قطعا اگر بی تفاوت باشیم میرسه اون روزی که حتی مطمئن ترین و محکم ترین سنگرهای خانوادگی هم در این جنگ نابود میشه.

سر گشته | ۰۱ مهر ۹۸ ، ۲۳:۴۱