عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

به بوی زلف تو دم می زنم در این شب تار
وگرنه چون سحرم بی تو یک نفس نرود...

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
۲۵ آذر۰۱:۳۰

احتمالا یکی از عوامل اصلی وضعیت ازدواج و فرهنگ جنسی امروز جامعه به تاثیرات فرهنگ و سبک زندگی غربی برمیگرده. سال هاست از طریق رسانه های داخلی در قالب فیلم و سریال و بعد ماهواره و شبکه های اجتماعی این فرهنگ جنسی در جامعه تبلیغ شده. فرهنگی که در بهترین حالت معتقد به روابط پیش از ازدواج هست و ازدواج رو محدود به تک همسری می کنه و تعدد زوجات رو طبق اونچه که از فرهنگی دینی شون باقی مونده حتی قبیح و نامعقول تر و ناممکن تر از روابط آزاد جنسی معرفی می کنه. اما از طرف دیگه داشتن معشوقه در کنار همسر و روابط آزاد جنسی رو عادی و در بهترین حالت خطای قابل چشم پوشی میدونه.

کافیه این توصیفات فرهنگی رو با وضعیت امروز فرهنگ جنسی جامعه مقایسه کنیم. البته معتقدم این فرهنگ در جامعه ما به هیچ وجه غالب نیست اما در بعضی موارد مثل تعدد زوجات و ازدواج موقت قطعا جامعه به شدت تحت تاثیر این فرهنگ و فرهنگ های غیر اسلامی دیگه هست. پی بردن به این مسئله هم کار سختی نیست. میشه به راحتی با یک جستجو و یا حتی پرس و جو از بزرگترها از دیدگاه و فرهنگ قدیم جامعه در این موارد آگاه شد. زیاد دور نیست اون دوره ای که تعدد زوجات و ازدواج موقت قبیح و معادل هوسرانی و روابط نامشروع شمرده نمیشد.

در حالی که یکی از کاربردهای تعدد زوجات و به طور کلی ازدواج جلوگیری از هوسرانی بدون مسئولیت هست. چون مرد رو مجبور به قبول مسئولیت و مراعات عدالت و ... می کنه. و اگر شریعت رعایت شد اثر تعدد زوجات دقیقا در مقابل تبلیغ دشمنان اسلام هست و باعث ایجاد زهد و کناره گیری از دنیا میشه. این صحبت از امام خمینی رحمة الله علیه در کتاب چهل حدیث هست:

‏یکی از مشایخ عظام ما، دام ظلّه، می فرمود که در تعدد زوجات، که انسان گمان می کند ورود در دنیا و توجه به آن است، وقتی که انسان به آن مبتلا شد، می یابد که این یکی از شاهکارهای بزرگی است که انسان را در عین ورود در دنیا از دنیا خارج می کند و از آن منصرف می نماید.‏ (صفحه ی 589)

 

و در مورد ازدواج موقت هم به همین شکل هست. امری که برای جلوگیری افتادن در دام روابط نامشروع و بی بندوباری و آلوده کردن فرهنگ جنسی جامعه شبیه اونچه که امروز می بینیم، هست، از زبان دشمنان فرهنگ اسلامی به عنوان کلاه شرعی و نعوذ بالله زنای اسلامی معرفی میشه. در حالی که اگر شریعت رعایت شد نه تنها به وضوح جلوی فساد جنسی جامعه رو میگیره بلکه مقدمه و زمینه و مشوقی برای ازدواج دائم میشه. کما این که هست. دقیقا برخلاف تاثیری که روابط نامشروع امروزی تحت عناوین آشنایی و دوستی و ... داره.

۲
سر گشته | ۲۵ آذر ۰۲ ، ۰۱:۳۰

نظرات  (۲)

به نظرم گناهشون بیش از شراکت در گناه هست. چون بستر سبک زندگی رو تغییر دادند.

مثل سنت سیئه که اثراتش تا نسل ها باقی هست.

 

پناه بر خدا

پاسخ:
حق با شماست
مصداق سد راه خیر و سنت سیئه هست

نه فقط در این موضوعاتی که نوشتید، یلکه در هر جای دیگه احکام اسلام رو جا به جا کردیم دچار بحران شدیم.

 

یه بار در مورد اجرت المثل و اثرش بر کاهش اشتغال غیرضروری زنان نوشتم چه قدر از طرف مردان و زنان نظر منفی دریافت کردم...

 

این که گفتن  موقع ظهور مردم فکر میکنند حضرت دین جدید آوردند، بعضی مصادیقش همین قدر بدیهیه

 

و خدا می‌دونه افرادی که در چرخه و جریان حذف متعه و تعدد زوجات بودند و ظلمی که به دخترانی که از حق ازدواج محروم شدند، در آخرت چه وضعیتی دارند.

 

از شده هجمه نمیشه در موردش یک کلمه حرف زد.

پاسخ:
درسته هر جایی که از اسلام دور شدیم دچار مشکلات شدیم و هستیم. چه اقتصاد و سیاست مسائل کلان و چه مسائل اجتماعی یا فردی.

و یک دلیل این که مردم فکر می کنند حضرت دین جدید آوردن همین تبیین نشدن هاست. به حدی که گمان می کنند اون کسی که از اسلام میگه داره ضد دین حرف میزنه و چه بسا که در مقابل حضرت هم بایستیم.

در مورد کسی که توان همسر دادن به جوانی رو داشته و کاری نکرده در روایات داریم که گناه اون جوان برای اون شخص هم نوشته میشه. حالا فکر می کنم حداقل وضع افرادی که دستی در وضعیت الان دارند این باشه که تمامی این گناهان جامعه در اعمال اونها هم نوشته میشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">