عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

به بوی زلف تو دم می زنم در این شب تار
وگرنه چون سحرم بی تو یک نفس نرود...

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
۲۶ شهریور۰۲:۳۹

بسم الله

 

عنوان، اسم گروهی هست که چند سالی میشه مطالب شون رو می خونم. همه مستند و محکم ارائه میشن و خدشه ای به مطالب شون ندیدم وارد بشه.

همونطور که قبل از این فکر می کردم شاید خیلی ها این گروه رو بشناسند یا شاید گروه های مشابهی رو بشناسند و لزومی نبوده که معرفی کنم. اما الان دیگه قطعا مطمئنم خیلی ها این گروه رو نمی شناسند. و متاسفانه خیلی ها تصور منطقی درستی هم از غرب و به اصطلاح کشورهای جهان اول ندارند.

در کشورهای جهان اول پیشرفت تکنولوژی و علوم مادی وجود داره اما آیا این پیشرفت ها شامل علوم انسانی و ابعاد غیر مادی انسان هم میشه؟ یا در این موارد موضوع برعکس هست؟

سوال دیگه این که آیا علوم پیشرفته مادی و تکنولوژی های پیشرفته در اختیار تمام مردم این کشورها هست؟ رفاه و آسایش مادی بین تمام مردم شون وجود داره؟ یا فقط مختص سرمایه دارهاست؟ چند درصد از مردم؟ این رو میشه از جنبش وال استریت و جنیش های مشابه مردم این کشورها پرسید.

این ها نیازی به شواهد و مدارک نداره. این ها نتایج عقلی و منطقی هست. حکومتی که بر مبنای انسان محوری بنا بشه به چه ارزشی جز حرص و طمع انسان پایبند هست؟ و حرص و طمع چه چیزی جز اختلاف های طبقاتی، جز ایجاد باندهای قدرت و سرمایه و ایجاد قفر شدید به بار میاره؟

خب مشخصه که برای دیگران از فقر و فلاکت چیزی نمایش نمیدن و تمام دوربین هاشون میره سمت دیگه. پس بیاید در پس ظاهر، حقیقت این کشورها رو ببینیم. اگر تمام عالم هم خلاف این حقیقت رو گفتند یک سوال برای اطمینان کافیه. که این آرمان شهر غرب بر چه ایده ای از حکومت و زندگی بشری استوار هست؟ اگر پاسخ انسان محوری و انکار خدا و معاد و نبوت بود شک نکنید همه ی عالم اشتباه می کنند و شما نه.

 

پیوند سایت خارج بدون فیلتر. البته از اسم سایت و گروه پیداست که کارشون نشون دادن همون پشت پرده های کشورهای به اصطلاح جهان اول هست. توضیحات اضافی بالا از حقیر بود.

+ تو سایت شون جایی ندیدم آدرس پیام رسان ها و رسانه هایی که توشون فعالیت دارند رو گفته باشند. از ایتا و تلگرام خبر دارم که با همین اسم (@kharej2025) کانال دارند. احتمالا اگر جای دیگه ای هم باشند با همین آدرس هست. لطفا شما مثل حقیر نباشید و فرض رو بر این بذارید که هیچ کس از کار این گروه خبر نداره. اگر به درد خودتون هم نمی خوره برای دیگران تبلیغ کنید تا شاید کمی این وهمیات بین مردم اصلاح بشه.

۶
سر گشته | ۲۶ شهریور ۹۹ ، ۰۲:۳۹

نظرات  (۶)

سلام و پوزش بابت تاخیر! اینقدر این فضا سوت و کور شده و خبری توش نیست که اصلا آدم یادش میره سر بزنه. البته من پاسخ شما رو همونموقع خوندم اما همونجا امکان جواب دادن نداشتم و دیگه یادم رفت...

 

اما در جواب توضیحاتتون:

شما می فرمایید هدف این رسانه (همونطور که از اسمش پیداست!) شناخت غرب نیست بلکه یک مقابله ی رسانه ای در فضای تهاجم فرهنگی هست.

اولا اسم این رسانه در تضاد کامل با عملکرد و محتواش هست. خارج بدون فیلتر در واقع یعنی خارجی که جنبه های مثبتش کاملا فیلتر شده!

درثانی به نظر من این نوع عملکرد و ارائه محتوا حتی برای همون هدفی که شما فرمودید اگر بی ضرر نباشه لااقل فایده ای هم نداره! جسارتا این خیلی نگاه سطحی هست که فکر کنیم برای مقابله با رسانه ای که داره در خوب نشون دادن چیزی اغراق میکنه و از این راه حقیقتی رو مخفی نگه میداره، ما باید در بد نشون دادن همون چیز اغراق کنیم!

هموار ترین و بهترین راه برای رسیدن به همون هدفی که شما ازش صحبت میکنید بالابردن آگاهی وشناخت جامعه است. همون چیزی که وظیفه ی رسانه ی خوبه و امثال این رسانه ها ادعاش رو دارند. پس اگه مخاطب به نحو قابل اعتماد و مستندی شناخت درستی از یک موضوع پیدا کنه خودبخود تلاش اون رسانه های معاند هم برای تاثیرگزاری روی همچین مخاطبی بی فایده میشه.

 

اما تفاوت این رسانه با رسانه هایی که باهاشون مقابله میکنه واقعا چیه؟ هردو به جای آگاهی بخشی و ارائه یک شناخت درست و دقیق و همه جانبه از موضوع دارن با جو سازی و اغراق و روایت های جهت دار روی مخاطب تاثیر میذارن.

نتیجه چیه؟ اون افرادی که از اول توی اون فضا رشد کردن و به همون جریان وابستگی دارن روز به روز احساسات و هیجاناتشون در همون جهت تقویت میشه و شما هرچی هم از عکس و ویدیوهای کانال خارج بدون فیلتر بهشون نشون بدی هیچ تاثیری روشون نداره بلکه تاثیر معکوس هم داره. از این طرف هم مخاطبین رسانه هایی مثل خرج بدون فیلتر امثال ماها هستیم که هیچ وقت شیفته غرب نبودیم و ایدئولوژی مون در مقابله با غرب از قبل شکل گرفته و با دیدن مطالب این رسانه ها فقط همون به شکل هیجانی و احساسی ( و نه آگاهانه و دقیق) تقویت میشه. خب حالا اگه یک همچین مخاطبی از اون رسانه و و یک همچون مخاطبی از این رسانه روبروی هم بشینن و بخوان درباره غرب صحبت کنن یه چه نتیجه ای میرسن؟ اون هی از مطالب رسانه های خودش دلیل میاره و اون یکی هم سعی میکنه با مطالب این رسانه ها جوابشو بده و ...

نتیجه اصلی و نهایی: پررنگ و پررنگ تر شدن دوقطبی فکری و فرهنگی و اجتماعی در جامعه در فضای هیجانی و بدون شناخت واقعی!

 

احتمالا پیدا کردن این مطلب بر اساس آمار مخاطبین این رسانه ها کار سختی نباشه، که مثلا مخاطبین رسانه ای مثل خارج بدون فیلتر اغلب همفکرهای خودشونن! و عملا تاثیر زیادی روی مخالفینی که از جای دیگه تغذیه میشن نمیذارن ( چون اونها هم مطالب این رسانه های رو اغراق شده میبینن و اعتماد نمیکنن). در درجه بعدی مخاطبین این رسانه های به اصطلاح عمومی قشر خاکستری هستند که نگاه نسبتا خنثی به این موضوع دارن.

ممکنه بگید هدف این رسانه ها جذب همون مخاطبین خاکستریه!

برای من باز هم این روش جذب مخاطب جای تاسف داره! اون مخاطب خاکستری که با مطالب اغراق شده و روایت های ناقص و جهت دار تحت تاثیر این طرز تفکر قرار میگیره در واقع فقط جوگیر شده و خیلی راحت با عوض شدن شرایطش و آگاه شدن نسبت به مسائل دیگه نه تنها اعتمادش رو به این طرز فکر از دست میده بلکه تبدیل میشه به یک تندروی معاند. نمونه ها فراوانند...

 

القصه... برای من و شمایی که بدون شناخت دقیق و کافی از یک موضوع مثل غرب صرفا یک پیشفرض و باور ذهنی داریم، بهتره به جای غرق کردن خودمون تو فضای آلوده به اون پیشفرض، سعی کنیم از بیرون بهش نگاه کنیم و قبل از اینکه که اون پیشفرض تبدیل به یک باور متعصبانه بشه از همه جنبه ها بررسی ش کنیم و در موردش شناخت پیدا کنیم.

مطمئن باشید این بهترین راهه واسه مصون موندن از خطرات و آسیب های غربزدگی. و بررسی و شناخت جنبه های مثبت غرب هم از اون طرف میتونه کمک بزرگی باشه برای خیلی از نقایص و مشکلات.

 

ببخشید که خیلی طولانی شد. داشتم تایپ میکردم یادم اومد که همون اول که جواب شما رو زیر کامنتم خوندم همه ی این حرفها از تو ذهنم رد شد و دیدم خیلی زیاده و باید سر فرصت بیام بشینم تایپ کنم.

 

در ضمن من چند وقتیه که خیلی کم مینویسم و نوشتن و حتی حرف زدنم واقعا ضعیف شده ببخشید اگه بد بود و قابل فهم نبود!

 

پاسخ:
سلام و رحمة الله
اختیار دارید ممنونم که وقت و حوصله گذاشتید و نوشتید.
البته این فضا همچنان رونق خودش رو داره منتها ممکنه اون نویسنده ها و وبلاگ های قدیمی خیلی دیگه فعال نباشند ولی وبلاگ ها و نویسنده های دیگه ای جاشون رو پر کردند.

خب بسم الله
نقطه ی تقابل کجاست؟ بنده عرض کردم رسانه هایی هستند که یک سری واقعیات غرب رو انکار، سانسور و یا "فیلتر" می کنند با اهداف خاصی که صحبت شد. حالا این رسانه داره چی میگه؟ میگه ما اون "فیلتر" هایی که صورت گرفته رو به مخاطب نشون میدیم. و اسم خودشون رو گذاشتند "خارج بدون فیلتر".
پس این "بدون فیلتر" بودن در مقابل فیلترهای رسانه های دیگه ست نه این که ادعا داشته باشند که همه چیز رو میخوان در مورد غرب و شرق و تمام کشورهای به اصطلاح جهان اول به نمایش بگذارند. چنین چیزی قطعا از رسانه ای در این حد و اندازه برنمیاد. بلکه بگم از پس رسانه ای در اندازه ی مثلا "فارس" هم برنمیاد و رسانه ای به شدت بزرگتر و گسترده تر می طلبه.

البته نقاط مثبت رو هم فیلتر به معنای سانسور یا انکار نمی کنند. بارها مخصوصا اوایل شروع کارشون دیدم که در پست های مختلف خودشون به این موضوع اشاره کردند که نقاط مثبت رو قبول دارند اما هدف شون چیز دیگه ای هست و یا زیاد دیدم که در مقابل بعضی رسانه های داخلی که اخبار غلط یا دروغ در این زمینه منتشر کردند جبهه گرفتند.
در مورد نقاط منفی هم بنده تا به حال ندیدم دروغ بگن یا حتی بخوان چیزی فراتر از اونچه که هست به مخاطب القاء کنند. بنابراین با اغراق گونه بودن کارشون مخالفم.
و به هیچ وجه کار اینها رو هم طراز رسانه های معاند داخلی و خارجی نمی دونم. البته رسانه های معاند هم در این زمینه همه شون هم طراز نیستند. یک سری صرفا بعضی حقایق رو سانسور می کنند و یک سری علاوه بر سانسور دست به اغراق و دروغ پردازی هم می زنند. تفاوت اون گروه اول با رسانه هایی مثل خارج بدون فیلتر این هست که اونها مدعی این هستند که تمام حقیقت رو نمایش میدن و خارج بدون فیلتر چنین ادعایی نداره و از ابتدا هدف شون رو اعلام کردند که نمایش سانسورها و دروغ های این رسانه هاست. یعنی اونها در عمل منکر نقاط منفی میشن ولی این ها منکر نقاط مثبت نیستند. فکر می کنم اختلاف ما هم در کل بر سر همین موارد هست و بقیه صحبت ها ذیل همین اختلاف نظر قرار می گیرند.

در مورد مخاطب هم در مواردی باهاتون موافقم و در مواردی مخالف. فرمودید "اون مخاطب خاکستری که با مطالب اغراق شده و روایت های ناقص و جهت دار تحت تاثیر این طرز تفکر قرار میگیره در واقع فقط جوگیر شده و خیلی راحت با عوض شدن شرایطش و آگاه شدن نسبت به مسائل دیگه نه تنها اعتمادش رو به این طرز فکر از دست میده بلکه تبدیل میشه به یک تندروی معاند. " و این اتفاقی هست که دقیقا برعکس اونچه که شما گفتید بنده در موارد زیادی دیدم. دیدم کسانی رو که البته به مرز تعصب کور نرسیدند و آگاهانه عنادورزی نمی کنند بلکه به خاطر ناآگاهی و فضای رسانه ای غربگرا شدند، چطور تحت تاثیر کار این چنین رسانه ای در افکار و عقایدشون نسبت به غرب و شرق تزلزل ایجاد شده. بین بعضی دوستان و اطرافیان خودم تاثیر این رسانه رو دیدم.
در مورد تعصب هم نکته ی خوبی گفتید. من میگم منصفانه بریم کار این رسانه و رسانه های معاند رو مقابل هم قرار بدیم ببینیم واقعا کدوم رسانه داره هیجانات و احساسات برای دشمنی و عناد و تعصب رو به مخاطب تزریق می کنه؟ کدوم رسانه بیشتر روی احساسات و هیجانات عاطفی تمرکز کرده و کدوم رسانه روی نمایش حقایق؟ کدوم رسانه برچسب زنی و دوقطبی و چندقطبی سازی می کنه؟ کدوم رسانه داره دسته بندی های موهوم رو به مخاطب القاء می کنه؟ اینها واقعا چیزهایی نیست که در طول این چند سال از خارج بدون فیلتر دیده باشم یا اگر هم بوده واقعا در مقابل رسانه های معاند اصلا قابل اشاره نیست.

با کلیت صحبت تون اما موافقم. بهترین راه مصون بودن از خطرات و آسیب های بگیم متعصبانه پرداختن همه جانبه به یک موضوع هست ولی چنین کاری واقعا رسانه خیلی بزرگ و گسترده ای می طلبه و بنده چنین رسانه ای رو نمی شناسم. مگر اینکه برآیند چندین رسانه رو در کنار هم قرار بدیم تا بشه کمی به این هدف نزدیک بشیم. مثلا رسانه هایی در زمینه صرفا سیاسی باشند و رسانه هایی صرفا در زمینه اجتماعی و رسانه هایی مثلا در زمینه پیشرفت های علمی و تکنولوژی غرب و ... . در بعضی از این زمینه ها الان هم رسانه هایی فعال هستند مثل رسانه هایی که در مورد آخر فعالیت دارند ولی در خیلی زمینه های دیگه رسانه ای نیست یا اگر هست خیلی محدود هست.

ممنون که وقت گذاشتید و تایپ کردید و نوشتن و حرف زدن تون هم خیلی خوب بود و هیچ ایرادی نداشت.
محفوظ باشید ان شاءالله
۰۹ مهر ۹۹ ، ۰۰:۵۰ خانم الفــــ

ممنونم

همچنین شما و عزیزانتون سلامت باشید بزرگوار

میخونیم شما رو.

پاسخ:
ممنون از لطف تون
محفوظ باشید ان شا‌‌ء الله

سلام و نور

ان شاءالله حال دلتون توی این روزها خوب باشه؛

ممنونم بابت معرفی سایت. خیلی سایت خوبیه.

پاسخ:
سلام علیکم و رحمة الله
خیلی خوشحال شدم نظرتون رو دیدم.
ممنونم از لطف شما. ان شاءالله شما و خانواده بزرگوارتون هم در پناه خدا محفوظ باشید 

خدا خیرشون بده

سلام

دارمش. یا داشتمش. 

چه قدر این کانال جالب و جذاب بود. واقعا کار رسانه ای تمیزز

پاسخ:
سلام و رحمة الله
بله واقعا کارشون بی نقصه

سلام البته به این نکته توجه داشته باشید که این سایت گرچه اطلاعاتش درست هم باشه ناقصه و از زاویه دید خاصیه. یعنی یک نگاه جامع نسبت به غرب ارائه نمیده. شاید برای غرب زده هایی که تحت تاثیر شبکه های خاصی دید مثبت اعراق شده نسبت به غرب پیدا کردن مفید باشه. که اون هم بعید میدونم!

ولی در کل این شکل از ارائه اطلاعات به نظر من نمیتونه به اندازه کافی کارآمد باشه و داره به شدت به همون نگاه صفر و صدی پر ضرر دامن میزنه.

اگر فکر کنید میبینید میشه دقیقا در مورد ایران هم با همین زاویه دید بدون هیچ تحریف و اغراقی اطلاعاتی رو به مخاطب داد که دید صددرصد منفی ایجاد کنه. همونطور که خیلی از شبکه های خبری و اطلاعاتی این کار رو میکنن و نمیشه به صحت اخبارشون هم ایراد گرفت!

در کل توصیه م اینه اگه میخواید نگاه جامع و درست و مفید به غرب پیدا کنید اصلا به منابعی با زاویه و نگاه خاص اکتفا و اعتماد نکنید.

شخصا دارم ضربه بزرگی که این شکل ارائه اطلاعات و تاثیرش روی مردم و نگاهشون به غرب میذاره رو لمس میکنم!

پاسخ:
سلام و رحمة الله
ببینید مسئله شناخت غرب یا ایران نیست. بله اگر مسئله شناخت باشه صحبت شما درسته و باید آدم بره سراغ رسانه ای که تمام واقعیت رو چه خوب و چه بد ارائه میده. شاید بهترین راهش هم اینه که آدم بره سراغ رسانه های داخلی این کشورها و نه رسانه های بین المللی شون یا اگر میتونه بره مستقیم با کسانی که اونجا هستند ارتباط برقرار کنه که بهتر.
اینجا مسئله جنگ رسانه ای هست و خیلی از مردمی که هدف این جنگ نرم قرار گرفتند نه بنا دارند برن غرب و نه می تونند برن. اون رسانه هایی هم که ذهن و فکر و وهم این مردم رو میدون جنگ نرم کردن هدف شون دادن شناخت به این ها نیست. اهداف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک دارند.
پس هدف این گروه معرفی غرب نیست بلکه همونطور که از اسمش هم پیداست هدفش نشون دادن دروغ ها و سانسورهایی هست که در مورد غرب داره در جنگ رسانه ای اتفاق میفته.
حمله از طرف دیگه ست و اینها صرفا دارن تقابل می کنند. هدف پس شناخت غرب نیست بلکه هدف مقابله در جنگ رسانه ای و نرم هست.

+ برای شما مسئله شناخت هست. اما برای اغلب مردم ایران که هدف این هجمه رسانه ای هستند مسئله ی شناخت نیست و متاسفانه خیلی از مذهبی ها هم این مقابله ی جنگ رسانه ای و جنگ نرم رو درک نمی کنند و رسانه های داخلی رو تخریب می کنند و چپ و راست غر میزنند. مثل قضایای اخیری که در مورد کرونا داشتیم و هم چنان داریم.
۲۶ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۰۵ صحبتِ جانانه

ایران به مسئولین و مردم بی سامان بلادی شده که دیدن سیاهی خارج تالم سیاهی داخل رو کم نمیکنه

 

پاسخ:
سلام درسته اما
تاثیر دیدن سیاهی خارج فقط کم کردن ناراحتی ما از مشکلات داخلی هست؟
برای مثال ویژگی های این مسئولینی که ایران رو بی سامان کردن چیه؟ و کدوم گروه از مردم و تحت تاثیر چه شعارها و تصوراتی این ها رو سر کار آوردند؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">