عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

به بوی زلف تو دم می زنم در این شب تار
وگرنه چون سحرم بی تو یک نفس نرود...

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
۱۲ مهر۱۵:۵۶

بسم الله

 

إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات:ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، وَساعَةً لاَِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاِْخْوانِ والثِّقاةِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَةً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم وَبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات.

بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:
زمانى براى مناجات با خدا ؛ زمانى براى تأمین معاش ؛ زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى که عیب‌هایتان را به شما مى‌شناسانند و در دل شما را دوست دارند؛ و ساعتى براى کسب لذّت‌هاى حلال و با بخش چهارم توانایى و نیروی انجام وظایف سه بخش دیگر را تامین کنید.

 

تقریبا همه مون روایاتی شبیه این روایت که با مضمون تقسیم اوقات شبانه روز هست رو شنیدیم و خوندیم. یک قسمت مشترک در خیلی از این دست روایات، کامجویی حلال و لذت های مشروع و نشاط و فرح و ... هست و گفته شده که این قسمت از اوقات هست که توانایی انجام قسمت های دیگه رو به انسان میده.

لطفا از تجربیات شخصی تون بگید که این بخش از زندگی تون رو به چه کارهایی می پردازید؟ اگر از سیره ی معصومین یا علماء و بزرگان دینی بگید هم که خیلی بهتره.

مثلا روایاتی هست که نگاه به سبزه، آب روان و چهره ی زیبا رو باعث نور چشم و انبساط روح معرفی کرده. یا نگاه به چهره ی پدر و مادر و عزیزان یا نگاه به چهره ی همسر همونطور که در روایت مشهور از امام علی علیه السلام هست که با نگاه به چهره ی حضرت زهرا سلام الله علیها غم از دلشون میرفت و ... . جالبه که قابلیت صفرابری هم داره.

در کل عوامل نشاط و انبساط روح رو بگید. البته اگر نقطه ی مقابلش رو هم بدونیم کمک کننده ست یعنی عوامل انقباض روح و غم و ... مثل گناه و ... .

 


+

درسته که روح منشآ ادراک و اراده ی انسان هست؟ یعنی کسی که ادراکات احساسی و روحانی بیشتری داره یا اراده ی قوی تری داره روح بسیط تری داره لزوما؟

روایتی مبنی بر رد یا تایید این که زن ها و مخصوصا مادران به صورت کلی روح بسیط تری دارند وجود داره؟

۴
سر گشته | ۱۲ مهر ۹۸ ، ۱۵:۵۶

نظرات  (۴)

روزه

هم صبر انسان رو زیاد می کنه هم اراده و عزم رو و هم باعث انبساط روح و نشاط میشه

به طور کلی دوری از تمنیات مادی باعث انبساط روح میشه. ممکنه این اعمال رو به اسم ریاضت شرعی یا زهد هم شنیده باشیم.

پاسخ:
سایر امور عبادی و معنوی هم باعث نشاط و انبساط روح میشه اما
روزه از این بابت که جنبه ی پرهیزی داره و نیازی به توجه و حضور قلب خاصی نداره ساده تر هست و خودش نیاز به عزم و اراده ی خاصی نداره. سایر امور معنوی لزوما اینطور نیستند. مثلا نماز یا ادعیه نیاز به حضور قلب و توجه داره و خودش پیش نیاز روحی میخواد.
۱۲ مهر ۹۸ ، ۲۱:۳۲ پلڪــــ شیشـہ اے

من جایی خوندم براساس روایات در وقت کلافگی و بی حوصلگی، استحمام کنید. تمییزی و پاکیزگی موجب دور شدن شیاطین از انسان و نزدیک شدن فرشته ها به انسان میشه. این سبب نشاط میشه. 

 

گوش دادن به صدای آب، گوش کردن به صداهای خوش دیگر، استشمام عطر، صله رحم، ورزش، معاشرت با دوستان مومن،

 

+ تفکرات منفی، شنیدن سخنان زشت و منفی، بیان سخنان منفی، زمان خواب نامناسب، تغذیه نامناسب، همنشینی با افراد نامناسب، اگر درست خاطرم باشه معاشرت با افرادی غلبه سودا دارن هم نهی شده. (دقیقا خاطرم نیست نگاه کردن به چهره شونه یا معاشرت)

پاسخ:
خیلی عالی
ممنونم

نظم هم در کنار نظافت باعث نشاط و انبساط روح میشه.

پسرم. پسرم. پسرم. پسرم...

پاسخ:
:)
خدا حفظش کنه ان شاءالله و بیشتر هم روزی تون بشه
پس بگیم فرزند
۱۲ مهر ۹۸ ، ۱۶:۵۹ آقای مهربان

سلام

برای من معاشرت الاخوان جدای از اون فوایدی که حدیث گفته، انرژی فوق العاده ای رو در پی داره

پاسخ:
سلام
معاشرت و هم نشینی با برادران دینی
بله درسته خودش باعث نشاط هست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">