عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

به بوی زلف تو دم می زنم در این شب تار
وگرنه چون سحرم بی تو یک نفس نرود...

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
۰۴ آبان۲۳:۳۸

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اینجا یک نظری در مورد مسئله زیبایی نوشته بودیم. به صورت خاص این قسمت:

"زیبایی اولا نسبیه یعنی ممکنه یکی در نظر من زیبا باشه و در نظر دیگری نازیبا و به عکس. دوما مشمول زمانه. یعنی این زیبایی و نازیبایی برای همون چند بار اول معنا داره. بعد از یک مدت نه چندان زیاد زیباترین چهره ها و نازیباترین ها در نظر آدم یکسان میشن و هردو زیبا به نظر میرسند. سوما بعد از همین یک مدت چهره ای برای آدم زیباتر جلوه میکنه که صفات درونی ش رو بیشتر دوست داشته باشی. یعنی اون چیزی که در نهایت باعث میشه کسی رو بپسندی یا نپسندی همون صفات درونی ش هستند و همون اولویت های قبل از زیبایی. در این صورت ممکنه زیباترین چهره ها در نظر اول بعد از مدتی برات منفورترین چهره ها باشند و بالعکس."

 

برای قسمت دوم و سوم امروز داشتم به این فکر می کردم که چقدر شاهد مثال این موضوع در جهان زیاد هست. چطور؟

همین که مردم هر قسمت و هر نژاد از دنیا چهره های خودشون رو دوست دارند و در نظرشون زیباست شاهد مثال همین مسئله ست که زیبایی مشمول زمانه و بعد از مدتی چهره ای در نگاه آدم زیباتر به نظر میرسه که بیشتر دیده باشه. هر کجای دنیا چنین مسئله ای صادق هست. شرق و غرب و سیاه و سفید و سرخ و زرد و ... فرقی نداره. کسی که شرق آسیا زندگی میکنه همون چهره ها و نژادهای شرقی و چشم بادمی رو بیشتر دوست داره و کسی که تو مناطق استوایی زندگی میکنه از سیاه پوستان بیشتر خوشش میاد و در حالت کلی هر کس در هر منطقه ای که بزرگ شده باشه زیبایی چهره ی نژادهای همون منطقه رو بیشتر دوست داره.

 

اما مسئله جدیدی که در دوران ما به وجود اومده وجود همین رسانه ها و سینما و ... هست. چهره هایی که هر روز از طریق تلویزیون و ماهواره و ... سعی دارند چشم و فکر و ذهن مردم سایر نقاط دنیا رو پر کنند. یک نتیجه این تهاجم فرهنگی هم همین مسئله یعنی تغییر ذائقه ی مخاطب در زمینه های مختلف و از جمله مسئله زیبایی هست. بالاخص غرب و هالیوود که خیلی علاقه داره نژاد غربی و سفیدپوست و سرمایه دار رو در چشم همه مردم دنیا به عنوان نژاد برتر در همه زمینه ها معرفی کنه. حالا کی میدونه که این چهره ها به زور و ضرب هزار جور گریم و آرایش و ... و با ترفند تکرار در چشم مخاطب زیبا جلوه می کنند؟

البته مسئله سوم هم در کنار مسئله دوم در نظر بالا، در تهاجم فرهنگی در نظر گرفته شده. یعنی این موضوع هم به عنوان یک مسئله اساسی تو تهاجم فرهنگی دنبال میشه که این چهره ها به عنوان قهرمان و با صفات پسندیده نمایش داده بشن. در مقابل چهره هایی با نژادهای مخالف و به ویژه سیاه پوستان به شدت تخریب میشن. خوب و بد جلوه دادن بعضی صفات هم در دستور کارشون هست. به این معنی که وقتی قرار هست کسی قهرمان و دارای صفات پسندیده باشه حتما در مورد این که چه صفاتی در نظر مخاطب در نهایت خوب و چه صفاتی بد نمایش داده بشن هم برنامه وجود داره. هیچ وقت حیاء زنانه به عنوان یک صفت خوب و در قالب قهرمان داستان نمایش داده نمیشه بلکه بر خلاف اون و در راستای سیاست هاشون بی حیائی به عنوان آزادی و آزادگی از قید و بندهای جاهلانه به عنوان یک صفت پسندیده به قهرمان ها نسبت داده میشه.

 

بنابراین فکر می کنم بعضی سلیقه ها بین جوانان ما در مورد زیبایی و آرایش و پوشش و ... طبیعی نیست. حتما یک دلیل بسیار عمده و مهم این تغییر ذائقه ها و سلیقه ها به تهاجم فرهنگی و فرهنگ خانواده اون شخص مرتبط هست. همون طور که این مسئله در مورد پسندیدن و دوست داشتن بعضی صفات و اکراه از بعضی صفات دیگه هم طبیعی نیست. کسی که تو فرهنگ اسلامی و ایرانی بزرگ شده باشه طبیعتا باید علاقه بیشتری هم به صفات پسندیده و سفارش شده در این فرهنگ داشته باشه. این مسئله رو در مورد علاقه ظاهری به صفات عرض می کنم، یعنی اینجا کاری به تاثیر عقلانیت و توجیه عقلی و معرفتی ندارم. به عنوان مثال یک جوان ایرانی مسلمان اعم از دختر و پسر و بر اساس ظاهر و علاقه و سلیقه باید حجاب و حیاء رو که در فرهنگش تکریم شده بیشتر از نقطه مقابلش دوست داشته باشه. اما ما خیلی اوقات نقطه مقابل رو می بینیم که فارغ از دلیل و برهان معرفتی شخص بی حجابی و بی حیائی رو با همون عنوان آزادی و رهایی از قیدهای جاهلانه می پسنده.

 


پی نوشت: این پست رو همین طور فی البداهه و بر اساس فکرهایی که تو ذهنم بود نوشتم. یعنی ممکنه ویرایش و یا حذف بشه. اگرچه که بعید میدونم حوصله ویرایش داشته باشم!

+9 آبان: این عکس و روایت عجیب با دل آدم بازی می کنه..

+12آبان: مستندهای برنامه ثریا رو از دست ندید. برنامه بسیار باارزشی هست و مستندهای خوبی تهیه میکنه که البته در فضای مجازی راحت قابل دسترس هستند.

۶
سر گشته | ۰۴ آبان ۹۴ ، ۲۳:۳۸

نظرات  (۶)

۰۵ آبان ۹۴ ، ۲۳:۱۹ صحبتِ جانانه
منظورتون رو متوجه شدم:)

سپاسگزارم
پاسخ:
خواهش می کنم
۰۵ آبان ۹۴ ، ۲۳:۰۴ صحبتِ جانانه
:)
حق
حق می فرمایید
اتفاقا بر حسب دو دوتا چارتای منطقی هم حس می کنم کمی باید واقع بین تر بود!
راجع به کعبه ی آمال و رسیدن بهش و این صحبتا!
یه وقت می بینید یه حمعی کعبه ی آمالشون خراب آباده و می رسن بهش و یه جامعه ای یه عده زیادیش رو اینطوری از دست می ده

سپاس از این پردازش و این وقت و این پاسخ به نظرات
موید باشید
پاسخ:
ببخشید من یه مقدار آخر جواب نظر رو به خاطر اینکه بد نوشته بودم تغییر دادم اما اصل کلام تغییر نکرد.

درست میگید بنده هم منظورم همین بود که دو دو تاچهارتای منطقی بنده ممکنه با واقعیت جامعه که چندان از زیر و بمش مطلع نیستم فاصله داشته باشه.

منظورم از کعبه آمال و رسیدن بهش این بود که هر کس بالاخره نیتجه عمل خودش رو میبینه و به نتیجه همون آرزوهای خودش میرسه. اگر آرزوش زیبایی صرف باشه یک روزی حتما نتیجه این آرزو رو هم می بینه.. 

هم چنین بنده هم از شما بابت وقت و نظرات ارزشمندتون متشکرم

+ یک روایتی از پیامبر ص به نظرم هست که می فرمایند (نقل به مضمون): کسی که صرفا به خاطر زیبایی زنی باهاش ازدواج کنه، دلخواه خودش رو هیچ وقت در اون زن نمی بینه.

۰۵ آبان ۹۴ ، ۲۲:۲۶ صحبتِ جانانه
شاید من خوب منظورم رو نرسونده باشم، اما گر حکم شود که مست گیرند در شهر هرآنچه هست گیرند. کم و بیش همین مذهبی هایِ غیر عمیق هم صابون یکسان اندیشی غربی به تنشون خورده. یکم دقیق تر ببینید.
خیلی گفتن نداره و دلیل محکمی نیست اما توی مجالس زنانه و عروسی ها ما شاهد هستیم الگوی زیبایی همین مذهبی ها هم همون سوپراستارها هستن...

پاسخ:
بله حق با شماست.. بنده بر اساس تجربه حقیقی نمیگم و صرفا بر اساس دو دو تا چهارتای منطقی میگم که اون سوپر استارها اصلا ملاک زیبایی نیستن که قرار باشه کسی رو دست شون بلند بشه! شاید برای یک گروه خاص به خاطر تکرار و بزک و ترفند های مختلف بدل به الگو یا قله زیبایی شده باشند اما در نظر یک مذهبی که طبیعتا به خاطر مذهبش دنبال این الگو و فرهنگ ها نمیره نمی تونند چنین جایگاهی داشته باشند.
ان شاءالله خدا همه ما رو به راه راست هدایت کنه و از گزند چنین فرهنگ و الگوهایی مصون نگه داره وگرنه ما هم چک سفید امضا از خدا نداریم و خیلی راحت ممکنه با غفلت کردن برسیم به همین جایی که عرض می کنید و چنین آدم های پست و حقیری برای ما هم الگو بشن..

چیزی که در نهایت اهمیت داره اینه که مذهبی و غیر مذهبی از این الگو و فرهنگ به یک نتیجه می رسند و نتیجه ای جز پوچی و آشفتگی و سردرگمی، جز عدم آرامش و سکون که هدف اصلی ازدواج بوده براشون وجود نداره...
حقیقتا اونی از همین زندگی دنیاییش فارق از آخرت و بهشت و جهنم لذت می بره که تابع حکم عقل و حکم الهی باشه. آرامش و سکون جز در فرهنگ اسلامی نیست.
۰۵ آبان ۹۴ ، ۱۹:۵۶ صحبتِ جانانه
اعم
:|

اشتباه تایپ نموده بودم
۰۵ آبان ۹۴ ، ۱۹:۵۵ صحبتِ جانانه
سلام

بسیار خوب پرداختید به برخی از جنبه های این مساله.
احسنت

رسانه ائم از سینما و تلویزیون و حتی ترانه هایی که توی آهنگ ها می خونن در جهت دهی به یکسان کردن تعریف افراد از زیبایی تاثیر بسزایی داشتند. شما خیابون های ایران رو ببینید!
ایرانی ها و به طور کلی آسیایی هامردمانی هستند با چشم و ابرو و موهای تیره و اغلب مشکی!
درصوتی که خیابون های ما پره از خانوم هایی که با هزار قلم ماده ی شیمایی موهاشون رو بلوند می کنند!
کفش های پاشنه بلند حاکی از اینه که تمایل به سور  قامت بودن در بین زنان گسترش یافته! اغلب ایرانی ها قد متوسط دارند درحالت عادی ولی بیشتر خانوما 10 ،15 سانت قد عاریه ای دارن که این قد رو وامدار کفش های مورد دارشون! هستن
الگوی تیپ و آرایش و ظاهر و حتی رفتار هاو اداهای خاص رو دارند از رسانه بیمارگونه و کورکورانه دریافت می کنند.
این میان پسران مذهبی ای که توی خیابون و این طرف و اونطرف به هزار زور نفسشون رو مجاب کردند و دست به خانوم های نمایشی خیابونی دراز نکردند(جسارتا) مان می کنند خدا باید تمام عقده های فرو خورده ی خیابانشون رو با زیبایی ظاهری همسرشون در خانه براشون برطرف کنه
اینکه چی باعث این حد از ظاهر پرست شدن آقایون مخصوصا مذهبی ها داره این جای بحث داره!
آیا غیر از این هست که قوه ی خیال و پیوسته به اون قوه ی جنسی این آقایون به طرز کاریکاتوری و بیمارگونه ای رشد پیدا کرده؟

این درسته که زن باید زیبا و طناز باشه و به خودش رسید ن هم نشون دهنده ی اینه که هم خودش میل داره زیبا جلوه کنه هم مرد مل به زیبا دیدنش داره
ولی این زن چقدر می تونه در زیبایی پیش بره؟
رو دست چند تا از سوپر استارهای فیلم های سینما و حتی خود صصدا و سیمای ایران بلند بشه؟
این حد از توجه به زیبایی که بین پسرها مخصوصا مذهبی هاشون میبینیم حاکی از بیماری جدیدی بین اونها هست که در فروپاشی بنیان خانواده ها داریم میبینیم آثارش رو!
اکثر طلاق ها به خاطر کاریکاتوری بها دادن به بحث جنسی هست!
این یه بیماریه!
قبلا همه راضی بودن
چون هر مردی زن خودش رو زیبا ترین ز ن می دونسته تقریبا چون زیبا ترین زنان جها هرروز روی روح و روانش با عشوه رژه نمی رفتن!
میشه منطقی اثبات کرد که بیماری زشتی بین افراد جامعه ی انسانی در این مساله شیوع پیدا کرده.

و اینها همه فتنه اولیه شون زیر سر رسانه ست با سیاست های خاص اصحابشون...
پاسخ:
سلام

متشکر
نظرتون ارزش یک پست مستقل داره

حق گفتید همه در راستای ترغیب مخاطب به فرهنگ و طرز تفکر خاصی هست..
علاقه یک مرد به زیبایی زن یک امر کاملا طبیعی هست که اگر نبود یکی از پایه های مهم تشکیل و حفظ خانواده از بین می رفت. اما اون چیزی که غیر طبیعی هست و شما هم بهش اشاره کردید علاقه به نوع خاصی چهره و آرایش و پوشش و ... هست که در حالت طبیعی بین مردم و در فرهنگ ما وجود نداره. فرقی نداره این موضوع در نقطه مقابل هم وجود داره و در مورد چهره و ظاهر و پوشش مردانه هم وجود داره. نوع خاص آرایش مو و ریش و نوع خاصی پوشش که هیچ کدوم ارتباطی با ظاهر طبیعی و فرهنگ پوششی جامعه ما نداره.
حالا این که چرا چنین سلیقه و علاقه ای به وجود اومده بحثی بود که تو پست ازش صحبت کردیم که شاید عمده ترین دلیل ش حفظ نکردن چشم و نگاه و چشم بسته به دنبال فرهنگ ترویجی غرب رفتن هست. بنابراین بنده چندان منطقی نمی بینم که این نوع سلایق رو به مذهبیون اعم از دختر و پسر نسبت بدیم. اتفاقا همین گروه هستند که بیشتر از همه از این فرهنگ مصون موندند. حتی گروهی که در چنین فرهنگی هم قرار می گیرند ولی تحت تربیت درست و تغذیه فکری درست قرار می گیرند هم میتونن مصون بمونند..

اون سوپر استار و زیبایی مدل های غربی برای کسی معنا داره که تحت تربیت فرهنگ و رسانه غربی باشه وگرنه برای پسر و دختر مذهبی اون سوپر استار و مدل و ... نه تنها زیبا نیستند که زشت هم به نظر می رسند هم از لحاظ ظاهری چون نوع چهره و نژاد دیگه ای رو دوست داره و هم از لحاظ صفات که از چنین چهره هایی به خاطر صفاتی که در پشت چهره ها وجود داره متنفره.. بنابراین من پسر مذهبی نوعی علاوه بر این که اون چهره و آرایش و پوشش و صفات و ... زن غربی رو به عنوان سوپر استار و الگوی زیبایی و ... قبول ندارم ازش متنفر هم هستم. این موضوع هیچ منافاتی هم نداره با این که از نفس زیبایی و آرایش و پوشش و ... همسرم برای خودم متنفر باشم. اما حتما از اون مدل تقلیدی و جنبه های افراطی اون مدل و الگوی غربی اکراه دارم. میخوام بگم الگوی اسلامی و غربی نقاط مشترک هم دارند ولی حتی در این تشابه ها هم نباید ظاهری قضاوت کرد و باید آگاهانه برخورد کنیم و تمام ریزه کاری های الگوی خودمون رو از تهاجم الگوی بیگانه حفظ کنیم... .
در مورد این که اکثر طلاق ها به این خاطر هست هم به نظرم داریم اشتباه قضاوت می کنیم اگرچه که از تاثیر این قبیل مسائل بر طلاق هم نمیشه غافل شد.

ممنونم بابت نظر مفید و پربارتون
سلام علیکم
لیبرالیسم و فرزند نامشروع آن فمینیسم در غایت خودشان می خواهند جامعه ای یک دست و آزاد! را ارائه دهند که همه شبیه به همند، زنان همه شبیه به هم و مردان هم
الگوی این زن طراز باربی است که در تمام رسانه هایشان به اشکال گوناگون تکثیر و تبلیغ می شود تا تمام زنان جهان به الگوی تعریف شده شان نزدیک شوند.
هر آن چه در باربی وجود دارد و محصولات مرتبطش، فیلم، بازی و انیمیشن و عروسک و... اراده دهنده ی الگوی زن جهانی از نظر زیبایی، نوع تعاملات و ارتباطات، تصویری که از یک زن در ذهن نقش می بندد، است.
همه ی تصوراتی هم که الان در مورد زیبایی و زیبایی ای که در ذهن نقش می بندد به این موجود شیطانی ارتباط دارد و کسی که الگوی ذهنی اش به این الگو تغییر کرده است را به سختی می توان از آن جدا کرد. مگر با ارائه ی تصویر و الگویی جدید که جایگزین الگوی قبلی شود.
پاسخ:
علیکم السلام

حق گفتید. جامعه ای یک دست و آزاد و یک شکل همه برای اهداف نظام سرمایه داری و بر اساس سود و منفعت و یا لذت سرمایه داران.

البته بنده تصور می کنم اگر راه و روش درست رو بلد باشیم تغییر الگو میتونه خیلی هم سهل باشه. بالاخره ما امتیازاتی داریم که طرف مقابل نداره و این امتیازات خیلی با اهمیت هستند و فقط باید یاد بگیریم چطور و با چه روشی از این ها استفاده کنیم.
فطرت، عقلانیت و برهان، عشق و عرفان و ... امتیازاتی هستند که هر کدوم به تنهایی می تونه هزاران بار با ارزش تر از امتیاز غرب در رسانه باشه.
نظرات تون با توجه به پشتوانه علمی با ارزشند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">