عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

به بوی زلف تو دم می زنم در این شب تار
وگرنه چون سحرم بی تو یک نفس نرود...

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
۲۹ بهمن۰۸:۰۰

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ

 

و از نشانه‏های او اینکه همسرانی از جنس خود شما برای شما آفرید، تا در کنار آنها آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد، در این نشانه‏هائی است برای گروهی که تفکر می‏کنند.(1)

 

 

بنابه تصریح آیه مبارکه هر زن و شوهری که سه عامل فوق بین آن ها وجود داشته باشد زوج هستند و الا در منطق قرآن بین آن زن و شوهر زوجیت برقرار نیست. آن سه عامل تسکین، مودت و رحمت است.

تسکین در لغت به سکون و ثباتی که پس از حرکت و تلاطم به دست می آید گفته می شود و در این جا به معنی آرامشی هست که بعد از تشویش، اضطراب و ناآرامی درونی زن و شوهر به یکدیگر می دهند.

مودت به دوستی و محبت بین زن و شوهر گفته می شود که اولا در آن شائبه عرضی نباشد ، خالص باشد و دوستی و محبتی باشد برای محبت و فرضا نه برای مال و ثروت و نه زیبایی ظاهری و ... و دوما محبتی باشد که ابراز می شود و پنهان نمی ماند.

رحمت به مهربانی و شفقت کامل که گاه همراه با ایثار است و از خود گذشتگی گفته می شود.(2)

 

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.

 

با دانستن این ملاک ها از خودمان بپرسیم که مهریه های سنگین و مراسم های پرخرج و همراه با اسراف آیا مایه تسکین، مودت و یا رحمت هستند؟ ثروت چطور؟ یا زیبایی ظاهری؟ ...

با این توصیفات نتیجه ازدواج با مردی که زن را در خیابان دیده و پسندیده چیست؟ آیا آن دختری که خودنمایی می کند طالب خانواده ای فاقد این سه عامل است؟

حالا روشن می شود که، چطور می شود خانواده ی فقیری که برای نان شب مانده می تواند طعم خوشبختی را بچشد اما خانواده ای که بر اساس مال و زیبایی ظاهری و امثال این ملاک ها و شائبه های عرضی زندگی می کند نمی تواند.

 

این جاست که روشن می شود چرا بزرگان دین می گویند باید با عقلانیت ازدواج کرد و نه صرفا با احساسات. و بر خلاف این آن ها که می گویند باید اول عاشق شد و بعد ازدواج کرد!

عاشق چه چیز می شوید؟ عاشق صورت زیبا؟ اگر سیرتش زشت بود چه می کنید؟ آن صورت تا چه زمانی در نظرتان زیباست و تا چه زمانی این زیبایی برای صاحبش پایدار است؟ اگر زیباتر از آن را دیدید چه می کنید؟...(صورت: تمام زیبایی های ظاهری و دنیایی!)

 

جامعه ما چقدر به این ملاک ها نزدیک هست و به کدام جهت می رود؟ این را از همان آمار ها می شود فهمید...

 

+خیلی از مردم هستند که عقل شون به چشم شون هست، همون کاری رو می کنند که ظاهرا بیشتر در جامعه دیدن و خیلی راحت کار اشتباه شون رو به حساب عرف جامعه می گذارند و خیلی از خود ما که فکر می کنیم نمیشه بر خلاف رسم و رسومات غلط کاری کرد. این فضا به کمک جو مخالف این رسوم غلط خیلی راحت در هم شکسته میشه. کسانی که برخلاف این رسوم ازدواج میکنند و زندگی میکنند باید از زندگی و ازدواج خودشون بگن تا کم کم این رسم و رسوم غلط منزوی بشن و معروف و منکر به جای حقیقی خود برگردند.

۹
سر گشته | ۲۹ بهمن ۹۱ ، ۰۸:۰۰

نظرات  (۹)

۲۹ مهر ۹۲ ، ۰۰:۴۰ پلڪــــ شیشـہ اے
سلام علیکم

حق بود کلامتان!
شاید امروز اگر والدین هم این ها را بخوانند اثر گذارتر باشد!
واقعا توی زندگی ها جای خیلی چیزها عوض شده!

مراسم عقدشان فقط در حد یک مهمانی 10 نفره بود! نه لباس عروسی! نه گناه حاصل از آهنگی! نه تجملی! نه فخر فروشی! پسر طلبه بود سرکار هم نمیرفت! دختر خانم مهندس بود قصد کرده بود بعد ازدواج کار کند تا مدتی تا همسرش درسش تمام شود و بعد از آن با مدرک بالاتر کار بهتر با درآمد بیشتر به دست بیاورد!
زندگی در نهایت سادگی! الان چه قدر خدا محبت بین شان گذاشته! خیلی هوای هم رو دارند!

خدایا خودت دُرُس کن که اگه دُرُس کنی ، دُرُس ، درست میکنی!

[هدف از ازدواج که گم بشه نتیجه اش میشه این ، خونه میشه سمساری یا مغازه فروش لوازم خانگی، کمد لباس میشه پاساژ ، خوشبختی خلاصه میشه توی حساب بانکی تُپُل ، خونه ، ماشین ، اول از همه عاشق هم بودن اما بعدن از بس انتظارهای بیخود برای هم تراشیدند زندگی میشه میدون جنگ!]


خداقوت
یاعلی(صلوات برای فرج)
پاسخ:
علیکم السلام و رحمة الله
چرا اینجا!؟

اصل کلام حق بود که صاحبش ما نبودیم.
...
...
...
این چند جمله آخرتون خیلی جالب بود!
تشکر، همچنین
یاعلی
سلام
خیلی مطبتون خوب و به جا بود....
خرف امروز دل و جامعه ما
حرفی که خیلی باید روش کارکرد و سرمایه گذاشت.
موفق باشید
با علی مدد
پاسخ:
سلام
خیلی ممنون
۰۲ اسفند ۹۱ ، ۰۵:۵۱ آهسته عاشق می شوم

اینترنت انگشتی است
که چشم تفکر را
کور می کند!

" علی لاری زاده"

پاسخ:
ممنون!
بگین خانواده بیان این پست رو بخونن بلکه یه آستینی براتون بالا بزنن :دی
پاسخ:
:دی
۳۰ بهمن ۹۱ ، ۱۶:۴۶ دختر چادری

آهان!
نه. میخواستم بگم دین و علم با همه.

 

جورج سارتن میگه دین و هنر و علم باید با هم باشه.
متوجه مطلب نشدین گویا!

من سپندار مذگان رو به عنوان یک سنت پسندیده ایرانی به جای ولنتاین پیشنهاد کردم.
۳۰ بهمن ۹۱ ، ۱۳:۵۲ دختر چادری
مثل مسیحیای کاتولیک اینارو جدا نمیدونه. میگه باهمن. نمیشه چسبید به یکی. متوجه شدین؟؟
۲۹ بهمن ۹۱ ، ۱۲:۰۴ جابر رضاپور
احسنت
دوستان و اساتید بزرگوار با عرض پوزش از اینکه حدود 40 روز توان بروز رسانی و استفاده بردن از مطالب گوهربار شما رو ندارم .عازم یادمان (فکه) هستم جهت خادمی بر شهدا البته اگر شهدا قبول بفرمایند. اگر قدوم جنتی خود را به روی فرش روضه گذاشتید حقیر رو هم دعا بفرمائید.

با غزلی در این  رابطه  دعاگویتان هستم

التماس دعا یاحق
پاسخ:
خیلی محتاجیم به دعا. در پناه خدا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">