عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

به بوی زلف تو دم می زنم در این شب تار
وگرنه چون سحرم بی تو یک نفس نرود...

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
۲۸ مهر۱۷:۵۰
اول:

دختر: یکی می خوام که خوش تیپ باشه، پولدار باشه، تحصیل کرده و روشنفکر باشه، منو دوست داشته باشه و عاشقم باشه، من و نیازهام رو درک کنه و... . شاهزاده با مازراتی مشکی و کت و شلوار سفید و کروات زرشکی و گل به دست و لبخند به لب...!

پسر: یکی می خوام که خوشکل باشه و ....!، باباش پولدار باشه و ... . شاهزاده ای با مشخصات پری رویایی...!

 

نتیجه: چند روز، چند هفته، چند ماه و در مواردی چند سال تا رسیدن به پوچی رویاها و ... .

تو یکی از مطالب دوستان از صیغه یا ازدواج موقت با توصیف کصافط کاری یاد کرده بودن! اما همان کصافط کاری به خیلی از این زندگی ها شرف دارد.

تفاوت ش در مهلت دار بودن هست. لااقل حرمت ازدواج و یک پیوند الهی به راحتی خیلی از زندگی های امروزی شکسته نمی شود. لااقل زن و مرد با دل خوش از هم جدا می شوند، نه کینه و نفرت. لااقل تکلیف شان با خودشان و مسئولیت های خودشان روشن هست و هر کس با خودخواهی دنبال رسیدن به رویای خود نیست. لااقل عاقلانه تر در مورد زندگی شخص ثالث و یا احتمالا رابع و خامسی تصمیم می گیرند و متوجه هستند که آمدن شخص ثالث چه مسئولیت هایی دارد و... .

 

باید توجه داشت که اصلا ازدواج موقت در مقام مقایسه با ازدواج دائم نیست و مسلما اصل بر ازدواج و پیوند دائم هست. ازدواج موقت جایگاه دیگری دارد و باید در جایگاه خودش قرار بگیرد تا درست بتوان آن را درک کرد و آن وقت هست که صد در صد هم قابل دفاع هست. مدافع ازدواج موقت نیستم و متوجه آسیب های آن در صورت استفاده های نادرست هم هستم اما با تقبیح حلال الهی و شرعی هم مخالفم که نتیجه اش خیلی سنگین تر و فاجعه بارتر خواهد بود کما اینکه اگر یک مقدار بیشتر توجه کنیم خیلی روشن نتایج آن طرز نگرش به ازدواج و این طرز نگرش نسبت به ازدواج موقت را در جامعه می بینیم... .

 

 

دوم:

بعضی تصور می کنند که در مسئله تشکیل خانواده و ازدواج فقط این پسرها هستند که مسئولیت دارند. باید شغل و کار داشته باشند، درآمد مناسب داشته باشند تا جوابگوی خواسته ها و نیازهای دختر باشد و اگر نگوییم خانه و اتومبیل آماده لااقل باید پس انداز آنچنانی داشته باشند، در عین حال چاره ای جز داشتن تحصیلات بالا ندارند چه از این نظر که باید شغل با درآمد مناسب داشته باشند چه از این نظر که احتمالا تحصیلات کم شان باعث سرافکندگی عروس خانم و خانواده شان نشود، با این اوصاف باید کاملا متدین (درحد تصورات خانواده دختر و خود دختر از دین!)، با اخلاق و با شخصیت باشند و ... با همه این اوصاف باید به موقع به خواستگاری دختر هم بیاید که احیانا دختر دچار نگرانی و فشارهای روحی و روانی و عاطفی حاصل از دیر شدن زمان ازدواج هم نشود!

در مقابل دختر خانم هم احتیاج به پیش نیاز خاصی ندارند مگر زیبایی و سلامت، کمی خانه داری (بلد نبود هم زیاد اشکالی نداره میره خونه خودش یاد میگیره دیگه مگه چیه!)، احتمالا تحصیلات متوسط رو به بالا که نداشتن ش اشکالی ایجاد نمی کند اما داشتن ش مفید هست برای طاقچه بالا گذاشتن! و یک سری مسائل جزیی دیگه...

 

مسلما نگرشی هم در مقابل این طرز نگاه نسبت به پسرها وجود دارد از طرف خانواده پسرها و خود پسر نسبت به دختر آرمانی ولی این طرز نگرش در حال حاضر لااقل در شهرهای بزرگ خیلی کمتر هست نسبت به طرز نگرش فوق.

 

نتیجه این طرز نگاه ها قبل از ازدواج می شود آمار نگران کننده دخترانی که سن ازدواج شان گذشته، دخترانی که به عشق و دوستی های خیابانی رو می آورند، دخترانی که برای رفع نیازهای خود به انواع فسادها کشیده می شوند، یا در نهایت دخترانی که تن به ازدواج های نامناسب و شاید بعد از مدتی طلاق می دهند و این بار باید شاهد آمار تکان دهنده طلاق بود یا شاید هم زندگی های مشترکی با طعم طلاق های عاطفی..

از طرف دیگر پسرهایی که توان برآورده کردن انتظارهای قبل از ازدواج را ندارند، نمی توانند همراه درس خواندن شغل پردرآمد داشته باشند همراه با پس انداز مناسب و در عین حال بر تمام جنبه های شخصیتی خود رسیدگی کنند و در مقابل تمام فشارهای جنسی و عاطفی یک جامعه این چنینی را تحمل کنند تا به راه خطا نروند.

با این اوصاف یا باید تسلیم نیازها و فشارها شوند و به دوستی های خیابانی و سوء استفاده های جنسی رو بیاورند. یا باید نیازها سرکوب شوند و همراه با یک زندگی پرمشقت و همراه با فشارهای گوناگون جنسی و عاطفی صبر کنند تا موعد ازدواج شان با شرایط مطلوب فرا برسد که مسلما این موعد خیلی دیرتر از حالت عادی یک انسان با شرایط مساعد و بدون فشارهای جنسی و عاطفی فرا می رسد و به احتمال بسیار زیاد در طول این مدت دچار بسیاری مشکلات عاطفی و جنسی می شوند. نمونه بارز این مشکلات که احتمالا برای اکثر خانواده ها غریب نیست زودرنجی و حساسیت جوانان هست که در پسرها به صورت خشم و غضب دیده می شود و در دختران به صورت حساسیت های عاطفی و ... دیده می شود و وجه مشترک هر دو افسردگی های روحی ست.

 

اگر فرض کنیم ازدواجی صورت بگیرد نتیجه هر دو طرز نگاه ظلم هست و ناسازگاری و در نهایت یا تسلیم یک طرف و یا طلاق. در طرز نگرش اول زندگی مشترک می شود زن سالاری و می رود به سمت نیازهای نفسانی زنانه از جمله تجمل پرستی و چشم و هم چشمی ها، فخر فروشی های زنانه، رفع نیاز خود برتربینی با ثروت و زیبایی های مصنوعی و ظاهری، تسلط بی قید و شرط زن بر شخصیت و زندگی مرد و... که مهم ترین مسئله که کمابیش در خیلی از زندگی ها دیده می شود همین مسئله تجمل گرایی و ساختن ظواهر بی فایده برای زندگی ها و خانه هاست.

فکر می کنم این مسئله را خیلی خانواده ها تصدیق کنند که حتما در منزل شان وسایلی وجود دارد که جز جنبه تجملاتی و فخرفروشی و بهانه های دیگر هیچ سودی ندارد. گاها وسایل برقی گران قیمت که یا بالکل نیازی به آن ها نیست و یا صرفا از آن ها استفاده تشریفاتی می شود، شاید ظروف چینی و بوفه های پر از ظروف بی مصرف و ... .

 

در طرز نگرش دوم هم زن حکم کنیز پیدا می کند و این بار زندگی می رود به سمت نیاز های نفسانی مردانه... غضب و خشونت و امر و نهی ها و زورگویی ها، فسادهای جنسی، غرور و حب جاه و مقام و ... که این طرز نگرش ها در حد بالای آن در پادشاهان قاجار دیده می شد.

 

اما نتیجه هر دو طرز نگاه بازماندن انسان از اهداف و نیازهای حقیقی خود و اسیر دنیا شدن هست و هر مقدار که زن یا مردی تابع این طرز تفکرها باشند به همان مقدار اسیر دنیا و نفس می شوند و خود و خانواده را از هدف اصلی انسانی باز می دارند.

 

 

سوم:

الگوهای درست زندگی انسانی و اسلامی در مقابل ما هستند و مسیر آن ها کاملا روشن هست. فقط اراده لازم هست برای قدم گذاشتن بر افکار و رسوم غلط، اراده ای برای قدم گذاشتن در راه امیرالمؤمنین علیه السلام و فاطمة الزهرا سلام الله علیها با حمایت و همراهی خدا و آن بزرگواران انشاءالله...

 

+ گوشه ای از خانواده قرآنی

+ این سخنرانی از استاد رحیم پور ازغدی واقعا با ارزش هست حتما گوش بدین: دانلود

+ ازدواج باید همون طور که هست، ساده گرفته بشه. باید سطح توقعات رو برای شروع زندگی ها پایین آورد.

+ شاید اگر زیاد منتظر دیگران باشیم که کاری برای ما بکنند کار ما هم از کار بگذره. پس تا دیر نشده خود جوون ها باید دست به کار بشن و فکری به حال خودشون بکنن و مسلما اولین قدم خودمون هستیم و بعد خانواده ها و در نهایت فرهنگ سازی در جامعه... یاعلی

سر گشته | ۲۸ مهر ۹۲ ، ۱۷:۵۰

نظرات  (۱۵)

ممنون
ان شا,الله پاسخ تون رو بعدا تو وبلاگ مینویسم
هرچند حرف ما خلاف اونچه گفتین نبود
این رو هم مقابل چیزی در نظر نگرفتیم
فقط به عنوان راهکار برای جوانان کم سن و سال در سن ازدواج مناسب نمیبینم
بیشتر کاربردش همون جمع کردن فحشا و بی بندوباری هست
حق./
پاسخ:
خواهش می کنم..
ممنونم
ببخشید اگر بنده اشتباه برداشت کردم
..
۱۷ آبان ۹۲ ، ۱۰:۵۳ پلڪــــ شیشـہ اے
سلام علیکم

صوت هم جالب بود بسی!
ولی موقع گوش دادن اون قد توی اتوبوس خندمون گرفت که همه گمان کردن خُل شدیم! 
بعد هم این قد صدای خنده داشت که بعضی بخش ها اصلا مفهوم نبود!


خداقوت
یاعلی(صلوات برای فرج)
پاسخ:
علیکم السلام و رحمةالله
بله متاسفانه بعضی قسمت ها نامفهوم بود. اگرچه من خودم پای سیستم گوش دادم تقریبا قسمت نامفهومی باقی نموند.
۱۲ آبان ۹۲ ، ۱۰:۵۳ کــربــ بلایی محـــــبــــــــ
سلامــــ خداقوتــــــ
غمگیـنم
مثـل منتـظری کـه
محــــرّم نیـامـده از دنیـا بـرود...

بروزمـــ با " لبیکــــ یا ح س ی ن (ع) "
التماس دعا
یازهراکربـــــــ بلا ان شاء الله
سلام
ظهور در کلام بوتراب....

http://zareh.blog.ir/post/184

نوازش دهیم گوش هایمان رابا صدایی دلنشین

یا علی
سلام

دروازه ی باز...

http://zareh.blog.ir/post/176

یا علی
سلام

دقیقا یکی از مصداق هایی که مدنظرم بود،همین بی اذن پدر عقد کردن بود! که کلا موجب بطلان عقد میشه

و کلا مصداق های دیگه که متاسفانه کم نمی بینم تو جامعه ...

پاسخ:
سلام
البته این هم باید بگیم که خیلی ها چون نمی دونن اشتباه می کنن اگرچه ندانستن بالاخص در جامعه اسلامی حجت نیست..
سلام

عیدتون مبارک.

چیزی که هست اینه که کاش یه عده بابهونه کردن ازدواج موقت نخوان به اهداف پوچ خودشون برسن و ...
این یعنی سوء استفاده از دین...
در حالی که اصل مطلب مشکلی نداره ... استفاده ی آدم ها از اون نادرسته.

ان شاءلله همه عاقبت بخیر بشیم و با انتخابی درست و عاقلانه،زندگی عاشقانه رو بسازیم.

التماس دعا
یاعلی.
پاسخ:
علیکم السلام
ممنون عید شما هم مبارک

درست میگید اما ازدواج موقت شرایط داره که اگر هر کس خارج از این شرایط عمل کنه دیگه نمیشه اسم عمل ش رو ازدواج موقت گذاشت شاید حتی اون ارتباط در حکم ارتباط نامشروع باشه... مثل بعضی دخترها که بدون اذن پدر میرن صیغه عقد(دائم یا موقت) می خونن و اسم کارشون رو میذارن ازدواج!
انشاءالله
محتاجم به دعا
یاعلی
۰۴ آبان ۹۲ ، ۰۰:۳۴ عطیه توسلی
سلام
پست بالایی خیلی قشنگ بود...
مثل همیشه یه شعر خوب میخاستم که توسط شما پیدا شد..
ممنون.
پاسخ:
سلام
ممنون
سخن مال یکی دیگه
تعبیر مال یکی دیگه
ادبیات مال یکی دیگه
ارسالش افتاد گردن پیامبر البته این ارسال کار هر کسی نبود و ظرفیت می خواست
همون اون حرفا که زدی درست ولی
این ارسال و تبلیغ بود که باعث شد بگم
عطر یار مثل تو دیگه هیچکی نداره دیگه هیچکی نداره
و هنوزم سر حرفم هستم
حق با شماست
به خوبی تو دیگه هیچکی نداره
بازهم ممنون
پاسخ:
اشتباه گرفتی اون امام علی علیه السلام بود که حق باهاش بود!
عطریار به خوبی دیگه هیچکی نداره
دیگه هیچکی نداره
دیگه هیچکی نداره
دیگه هیچکی نداره
لینک نسخه اندرویدم بذار
چون هر چی گشتم نتونستم پیداش کنم
مر30

چون لود نمیشه گفتم واسم کتابش رو بخری دیگه !
ولی یه سوال ؟
چرا بیدل دهلوی
سلام
اون کصافط کاری رو خیلی باحال اومدی
من به شدت موافق با ازدواج موقت هستم که به عنوان یه امر طبیعی و شرعی جا بفیته ولی اصلن نمی دونم چه جوری و از کجا و چرا یی اش رو هم اصلن نمی دونم
و اصولن تعرفم از ازدواج موقت اینه که دختر و پسری که می خوان با هم بخوابن از بیان کردن چند تا جمله عارشون نیاد و به جا جهنم بهشت رو خریداری کنن
و برخلاف اون هایی که می گن ازدواج موقت مساوی با روسپی گری هست باید گفت وقتی احکام شرعی رو که یه زن صیغه ای باید رعایت کنه بازگو میشه واسه افراد ازش فرار می کنن
پس نشون میده با روسپی گری فرق داره و با زادواج دائم هم فرق داره
پس نه این و نه اون
بلکه یه شخصیت مستقل اجتماعی داره ولی روش کار نشده
ازدواج دائم خیلی سخت شده این روزها
کلن ازدواجامون سنتی مونده ولی شکل زندگی ها مدرن شده تقریبن" وقتی میگم مدرن منظورم ماشین و اینا نیست اینقد رو می فهمم  "
یعنی کلن قاط زدیم تو این قضیه
پاسخ:
سلام
تو همین سخنرانی رحیم پور در موردش یه مقدار صحبت کرده.. مسئله اصلی هم اینه که نباید ازدواج موقت در کنار ازدواج دائم قرار بگیره و بعدش یکی بشه فرشته و یکی شیطون! اگر جایگاه ش درست درک بشه این طرز تفکرات هم کم کم از بین میره تو جامعه. البته الان تو جامعه ما که زیاد هم تفاوتی بین این دو باقی نمونده!
چه تعریف جالبی! راست میگی اما به نظرم بر عکسش هم هست که خیلی ها اگر درست ازدواج موقت رو بشناسن از خدا می خوان با ازدواج از شر گناه و بی حرمتی و ... فرار کنن.
توقعات بالا و بی مسئولیتی ها ازدواج ها رو سخت کرده..
یعنی سواد من !
سواد تو
سواد استادام
سواد استادات
سوادی که جو داده به دنیای امروز ولی فقط جوِ
تو فضاست و آدم رو هوایی می کنه
هوایی که بشی ...

.
.
.
اگه کتاب شعرش رو بخری و بفرستی برام تا بخونم عااااااااااااااااااااااااااااالی
۲۹ مهر ۹۲ ، ۱۱:۵۷ پلڪــــ شیشـہ اے

اپیزود اولش که خیلی جالب بود! زیاد شنیده می شه!

متاسفانه امروزِ که توی فیلم های سینما و تلویزیون هم به کَرّات از این مفهوم کثافت کاری برای این حلال الهی استفاده می شود!

از یه طرف هی روابط دختر و پسر رو آب و تاب میدن و از اون ور به این مسئله چه قدر مذموم نگاه میکنند!

واقعا آدم از شنیدن بعضی حرف ها و خواندن شان چه قدر متاثر می شود! اگر که نگاه دُرُست به این مسئله برمی گشت خیلی ها پرپر نمی شدند! 


اپیزود دوم 

برای بحث مدرک با اینکه با مدرک پرستی مخالف هستم ولی به نظرم اگر دو نفری که میخواهند با هم ازدواج کنند از نظر تحصیلی هم به هم بخورند بهتر هست ، دید کسی که توی محیط دانشگاه بوده با کسی که نبوده فرق داره! البته و البته بسته به شخصیت افراد این مورد شدت و ضعف پیدا میکنه! مثلا بعضی ها با اینکه توی محیط هایی نظیر دانشگاه و این ها نبوده اند ولی دیدشون باز هست نسبت به این مسائل و مثلا انسان های تریپ فرهنگی و اهل مطالعه هستند!


در مقابل دختر خانم هم احتیاج به پیش نیاز خاصی ندارند ... حقیقتا این مورد خیلی آسیب زاست توقعات بیجا در مقابل هیچ ! توی یک زندگی این خیلی مهم هست که یک خانم مهارت همسرداری و به اصطلاح توانایی جمع و جور کردن زندگیش رو داشته باشه (دست و پا دار باشه) چراکه خیلی از زندگی هایی که از هم میپاشن به علت عدم داشتن سیاست خانوم ها برای مدیریت زندگی شون هست! چه از نظر پرداختن به تجملات و چشم و هم چشمی و ... چه از نظر رفتاری و روانشناسی! به نظرم برای هر خانوم و آقایی واجب هست پیش از ازدواج مهارت های روانشناسی برای برخورد با مسائل و بحران هایی از قبیل مسائل و مشکلات کوچک و بزرگ زندگی رو داشته باشند، به ویژه خانم ها! البت منظورم روانشناسی اسلامی ست! اگه یه عروس خانوم اون قدر که روی مسئله ای مثل خرید جهیزیه اش وقت میگذارد روی مسائلی از این دست کار کنه زندگیش میشه گلستون!

دو طرف انتظار داشته باشن  طرف مقابلشون چیزهایی داشته باشه که خودشون ندارند = پُر رویی = نباید بشینن تا همچین کسی گیرشون بیاد

این چیزایی که غول شده الانه توی جامعه همش فقط موجب ترس جوان بدبخت از رفتن سراغ ازدواج یا حتی پیش کشیدن حرفش میشه!

فراهم کردن کلی چیزای به درد نخور که هیچ جایگاهی توی خوشبختی دو طرف ندارد!

دوتا دوست داشتیم تازگی ازدواج کرده بودند! کاربسیار خوبی انجام داده بودند ، علی رغم همه اصرار خانواده ها صرفا و صرفا وصرفا وسایل ضروری رو تهیه کرده بودند این طوری اگر باشه حتی میشه از همون وسایل که قرار هست پولی براش صرف بشه بهترین اش رو خرید(منظور مارک و این صوبتا نیست جنس بهتر)! و مثلا خانواده ها به جای اینکه پول شون رو صرف این چیزها کنند بدن پول رو به خود دو طرف تا بزنند به یه زخمی توی زندگیشون!


و اگر این چشم و هم چشمی ها نبود ... همه چی درست میشد!

هدف اصلی +++++++++++++++++++++++++++++++++++

+عاااااااااااااااااااااااالییییییییییی بود!

عذر خواهی بابت پرحرفی و زیاده گویی من!

+ ساختار شکنی رو خیلی خوب گفتید! هر کسی از خودش شروع کنه!


خداقوت

یاعلی(صلوات برای فرج)
پاسخ:
نظرتون ارزش یک پست مستقل رو داشت..

در مورد صدا و سیما نکته خیلی خوبی رو گفتین.. متاسفانه فرهنگ سازی ها بعضا به سمت فرهنگ غربی و فرهنگی که رسانه های غربی تبلیغ می کنند میره...
در مورد تحصیلات هم صحبت تون رو قبول دارم منتها خودتون هم گفتین که ممکنه و امکانش کم هم نیست که کسی تحصیلات بالا نداشته باشه ولی فرهنگ و دیدش نسبت به مسائل حتی بیشتر از مردم تحصیل کرده باشه.
...
عکس ش هم هست. رفیق ما تعریف می کرد یکی از رفیق هاش همین طور با سادگی رفته بود ازدواج کرده بود و با خانم ش توافق کرده بودن که تا پنج، شش و یا هفت سال تو عقد باشند تا تحصیلاتش تموم بشه و کار مناسب پیدا کنه و برن سر خونه و زندگی خودشون.. اما بعد یکی دو سال خانم ش نمی تونه تحمل کنه و خلاصه میزنه زیر همه چیز و طلاق میگیره و بعد هم میره با یک خواستگار پولدارش ازدواج می کنه!

هر کس باید از خودش شروع کنه ولی خود از اجتماع جدا نیست.. در واقع بیشتر مسائل اجتماعی هستند در زندگی انسان ها و اگر کسی قرار باشه خودسازی کنه و باید به این مسائل هم بپردازه پس در عین حال داره جامعه خودش رو هم میسازه...

کلا نظرتون پیوست خیلی خوبی برای پست بود.. ممنون
یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">