عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

به بوی زلف تو دم می زنم در این شب تار
وگرنه چون سحرم بی تو یک نفس نرود...

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
۰۵ مرداد۱۲:۳۲

  ماه عسل برنامه ای که چند سالی از شبکه سوم سیما ساعتی قبل از افطار پخش می شود. این برنامه ظاهرا ساختاری مهمان محور دارد. و داستان هر قسمت آن را مهمان هایی با سلایق گوناگون و از قشر های گوناگون شکل می دهند. اما به نظر می­رسد مجری آن مهمترین چالش هر ساله­ی آن است.

این برنامه که توانسته با شیوه ی خاص خود ببننده های فراوانی را در این چند ساله جذب کند تقریبا از سیستم «یکی در میان علیخانی» برای مجریانش استفاده می­کند و امسال هم با توجه به اینکه سال گذشته سید علی ضیا  اجرای آن را بر عهده داشت، لاجرم نوبت به علیخانی رسیده است.

اما برنامه دارای ایراداتی است و می توان با برطرف کردن آن به تاثیرگذاری هرچه بیشترش کمک کرد.

1) این برنامه در انتخاب سوژه های خود به جز تعدادی اندکی نتوانسته سوژهایی در عین خاص بودن، ارزشی انتخاب کند. متاسفانه حتی گاهی صرف اخلاقی نگاه کردن به مسائل این برنامه را به سمت سکولار شدن سوق داده و این برای جامعه اسلامی خطرناک است . حتی این برنامه می توانسته با نگاه عمیق تری به مشکلات امروز جامعه ی ما برنامه های هدف­مندتری برای مخاطبان خود تهیه کند ولی گاها  پرداختن به بعضی مسائل که صرفا جذب مخاطب یا سرگرمی دارد در این برنامه سبب شده که این برنامه از مسیر اصلی خود که تاثیرگذاری حداکثری است، منحرف شود و نتواند به درستی از این ساعات پر برکت و سر شار از معنویت که راه  تاثیر گذاشتن بر مخاطب باز تر است، بهره ببرد. این برنامه با دید بازتر می تواند با طرح مسائلی همچون امربه معروف در قالب دعوت از مهمان هایی همانند یک از خانم هایی که در جریان امر به معروف ضربه دیده اند که این روزها در هیاهوی مسائل سیاسی و بی توجهی مسئولین و حتی نیروی انتظامی گم شده اند، به احیای این واجب فراموش شده کمک زیادی کند و از این ساعات پر طرفدار بهترین استفاده را بکند.

 مگر پرداختن به یکی از این خانم هایی که جانشان را به خاطر دینشان به خطر انداخته ارزش کمتری از دعوت دو زوج کوهنورد یا نمونه هایی همچون این را دارد؟    

2) اما  نقد بعدی که می توان وارد کرد این است که مجری این برنامه با اینکه از مجریان توانای سیما است، متاسفانه یا توانایی انتقال حالات معنوی هنگام افطار را به مخاطب خود ندارد یا نمی­خواهد داشته باشد. آیا مجری­ای که اجرای برنامه­ی نوروز را بر عهده دارد نباید تفاوتی میان آن فضا و اجرای ویژه برنامه­ی افطار قائل شود. این شاید گمشده­ای باشد که تهیه کنندگان ماه عسل همواره به دنبال آنند و در نا خودآگاه­شان متوجه کمبود در نحوه­ی اجرا می­شوند ولی راه تعویض مجری را اشتباه طی می­کنند. و البته عوض شدن مجری این برنامه در هر دوره موکد این قضیه است. گرچه شاید برای تیم "ماه عسل" احسان علیخانی با توجه به توانایی اجرای مناسب، گزینه­ی مناسبی برای رجوع باشد. ولی نکته­ی اصلی همان حل نشدن مجری در فضای معنوی پیش از افطار است. نمونه­ی خوبی برای حل شدن مجری در برنامه­ای معنوی را می­توان مجری سال های قبل برنامه سحرگاهی شبکه یک دانست. همان "آقای جمشیدی" که کاملا در برنامه حل می شد و حس معنوی لحظات سحر را به زیبایی به مخاطب خود منتقل می کرد.

3) البته در هر صورت نمی‌توان تعداد بینندگان بالای این برنامه را نفی کرد ولی علاوه بر حضور سوژه­های جذاب – معروف و یا خارق العاده- از دلایل پرطرفدار شدن این برنامه ضعف سایر شبکه ها و عدم برنامه ریزی درست آنها برای برنامه های هنگام افطار است. اینجاست که تنها برنامه­ی زمان افطار شبکه های اصلی سیما توانسته است مخاطب زیادی را به خود جذب کند و نباید به طرفداران زیاد این برنامه دلخوش کرد زیرا مخاطب تنها انتخاب را برای برنامه­های هنگام افطار دارد و برنامه های شبکه های استانی نیز نتوانسته اند آنچنان که باید و شاید راضی کننده باشند.

پی‌نوشت: برای آنکه استقبال از این موضوع بیشتر شود مخاطبین نیز می توانند با ارسال پیامک به 20000355 و یا تماس تلفنی با 27863000 و یا ارسال پست الکترونیکی به آدرس maheasal@tv3.ir درخواست دعوت این خانم ها را در برنامه ماه عسل داشته باشند.

پ ن : این مطلب در خبرنامه دانشجویان ایران

۶
مجتبی مرادی | ۰۵ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۳۲

نظرات  (۶)

۰۹ مرداد ۹۲ ، ۰۳:۲۵ شادی دالانی
اون چیزی که من به عینه دیدم و البته در اخبار این روزها هم زیاد بهش پرداخته میشه، اینه که خانمی هنگام رد شدن از کنار خانم بی حجابی بهش گفته"خانم لطفا حجابتو رعایت کن".حتا اگر لفظ بسیار محترمانه تر از این هم باشه باز اون مکان اون جمله و اون شرایط معنایی جز "ادای امر به معروف و نهی از منکر" رو نداره. علت پر رنگ شدن این مسئله تو اینترنت رو هم که مستحضر هستید،نتیجه ی این برخورد بوده یعنی: کتک خوردن خانم باحجاب از خانم بی حجاب!
من با کلیات و جزئیات این نوع برخوردها به ویژه از طرف کسانی که خودشون رو محق می دونن مشکل دارم.
من می گم این راهش نیست.
نه تاثیری داره و نه منطقیه.
شمه ای از حرفام رو به سبب تجربم بپذیرید.
ویژه دعاگوتون هستم چون مجبور شدم یه چیزایی بخونم.
پاسخ:
سلام
شیوه ای که علمای دین و همچنین حضرت آقا گفتن تذکر زبانی است درست است که باید کار فرهنگی هم بشود ولی امر به معروف خودش وسیله است برای جلوگیری از ترویج یک گناه است.
۰۸ مرداد ۹۲ ، ۱۹:۱۳ شادی دالانی
به این لینک ها نگاهی بیاندازید؛ تا درباره ی آداب و ظرائف امر به معروف و نهی از منکر به مشترکاتی برسیم.
http://www.hawzah.net/fa/subject/subjects/82250

http://www.rahebehesht.org/info/item.asp?ID=1898
(به ویژه قسمت آسیب شناسی)

http://www.imamalinet.net/per/a/ae/ae7.htm
باز هم از عنایت و توجه شما متشکرم.
پاسخ:
خیلی ممنون چشم انشاءالله در حد توان مطالعه می کنم.
فقط کاش قبل از این خودتون نقاط افتراق رو مشخص می کردید که بدونیم قراره با خوندن این ها به چه اشتراکی برسیم
شما هنوز مشخصا نگفتید چه انتقادی به عملکرد این خانم ها دارید؟
اگر پاسخ این سوال داده بشه خیلی راحت تر به نتیجه می رسیم

لطف دارید بنده از توجه شما تشکر می کنم
یاعلی
۰۸ مرداد ۹۲ ، ۰۴:۵۳ شادی دالانی
اول ممنون از عنایتتون که جواب دادید.
دوم با بخشی از نظرتون موافقم اما صحبت از نهی منکره و شرایط و ضوابطش؛کسی حق نداره به اسم دین به هرکی رسید بگه موهاتو بذار تو و این بشه نهی از منکر. شرایط داره مقدمات داره.
بله ما درباره امر به معروف و نهی از منکر انقدر ضغیف عمل کردیم که شاید گزافه نگفتم اگر بگم به اندازه ی هر بی حجابی که وجود داره ما هم مقصریم؛ اما حرفم اینه که این راهش نیست.اگر بود نتیجه میداد. اجبار تو هیچ زمینه ای نتیجه ی مثبت نداشته.
و اما...شما گفتید خسروی نو و من رفتم دم تابلو اذن دخول باب الجواد.
قربون برم خدا رو یه بوم و دو هوا رو...
یه هوا نجف یه هوا مشهد.
طاعات مقبول.
یا علی
پاسخ:
سلام
شرایط امر به معروف و نهی از منکر روشن هست. یکی از اون شرایط هم این هست که کسی که مرتکب منکر شده و معروفی رو ترک کرده به معروف و منکر آگاه باشه که اکثرا هم آگاه هستند، والا برای مثال یک خانمی که مسلمان نیست و از معروف و منکر چیزی نمیدونه قبل از امر به معروف و نهی از منکر باید ارشاد بشه و معروف و منکر رو بشناسه.
موضوع صحبت ما هم امربه معروف و نهی از منکر لسانی هست و نه عملی که زوری در اون باشه (اگر زوری بود که خودشون آسیب نمی دیدن!). خودتون خوب می دونید اگر همه ما به این وظیفه شرعی خودمون عمل می کردیم مسلما خیلی زودتر از این ها به نتیجه رسیده بودیم.
میخوام بگم متاسفانه ما بیشتر از این که امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم در جامعه با عمل خودمون امر به منکر و نهی از معروف داریم..

قبول باشه
یاعلی
:|
:|
پاسخ:
خیلی ممنون!
۰۶ مرداد ۹۲ ، ۰۹:۲۵ پلڪــــ شیشـہ اے
حرفتون حق...

یاعلی
پاسخ:
خواهش می کنم
۰۵ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۲۲ شادی دالانی
سلام ممنون که بهم سر بزنید.
حقیقت امر اینه که به هیچ وجه با پستتون موافق نیستم.
هم با عملکرد خانم هایی که به قول شما برای دین آسیب دیدن.
هم با اصرار بر این که حتما هر برنامه ای باید مفید برای سیاست باشه.
به نظر من همین که دم افطار کمی از این فضا فاصله می گیریم و با درد مردم آشنا میشیم و پا به پاشون اشک میریزیم یا می خندیم، جای بسی شکر و تشکر دارد.
هرچند شاید از نظر شما من هم سکولار می اندیشم.
پاسخ:
سلام خواهش می کنم
منتها نویسنده این پست دوستم آقا مجتبی هستن
با این حال با اجازه صاحاب پست من جواب میدم!

خب عملکرد این خانم ها چه اشکالی داره دقیقا؟
سیاست!؟
حتی اگر قبول کنیم سیاسی هست توجه کنید که در اسلام به هیچ وجه نمیشه سیاست رو از فرهنگ، معنویات دین، اخلاق و هر چیز دیگری که مربوط به دین باشه جدا کرد. یعنی شما از هر قسمت از دین صحبتی بکنید حتما صحبت شما مربوط به باقی قسمت ها هم میشه..
من به شخصه ماه عسل رو نمی بینم بنابراین در مورد نظری که به برنامه دارید نمی تونم حرفی بزنم.
اما یه سوال: آیا درد دین، واقعا درد مردم ما نیست؟ حقیقتا دل خیلی از مردم ما از این وضع حجاب در جامعه و از اون بالاتر وضع امربه معروف و نهی از منکر و رعایت شعائر دینی در جامعه خون هستش..

از نظر بنده و با شناختی که از شما دارم شما کاملا متدین هستید و این اشکالات برای همه ما در مسائل مختلف پیش میاد و گاهی هم در حد سوء تفاهم بیشتر نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">