عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

عطر یار

سحر به بوی نسیمت به مژده جان سپرم اگر امان دهد امشب فراق تا سحرم

به بوی زلف تو دم می زنم در این شب تار
وگرنه چون سحرم بی تو یک نفس نرود...

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
۰۹ خرداد۲۳:۲۰

قالیباف: تا پیشرفت نباشد عدالت یعنی توزیع فقر/ جلیلی: حضرت علی فرمود در عدالت است که پیشرفت شکل می گیرد

کمتر از سه هفته به برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری فرصت باقی است و روزانه مواضع مختلفی از سوی کاندیداهای حاضر در صحنه منتشر می شود.

در همین راستا محمد باقر قالیباف در برنامه گفتگوی ویژه خبری حاضر شد و ضمن ارائه نقطه نظرات مختلف خود در عرصه های مختلف، در پاسخ به پرسش مجری برنامه که نظر وی را درباره دهه پیشرفت و عدالت جویا شد گفت: "به نظر من این بحث یک مقدمه ای دارد مقدمه اولش این است بنده اگر رئیس دولت شدم می خواهم تصمیم بگیرم برای پیشرفت کشور چون تا پیشرفت اتفاق نیفتد عدالت در واقع توزیع فقر است."

این جملات در حالی از سوی شهردار تهران بیان شد که نشان می دهد اولویت وی برای اداره کشور؛ نه عدالت بلکه "پیشرفت" است؛ هر چند وی به درستی اعلام می کند بدون پیشرفت؛ عدالت معنایی جز توزیع فقر ندارد و این مساله ای است که در سخنرانی اول فروردین 87 رهبر انقلاب نیز مورد اشاره ایشان قرار گرفته است. ایشان می فرمایند: "نه عدالتِ بدون پیشرفت مطلوب است، نه پیشرفتِ بدون عدالت. عدالت بدون پیشرفت یعنی برابری در عقب ماندگی، برابری در فقر؛ این را نمی خواهیم. پیشرفت بدون عدالت را هم هرگز مطالبه نمی کنیم؛ پیشرفت، همراه با عدالت." اما نکته مهم و مورد غفلت قرار گرفته این است که قالیباف بر اولویت خود بر مقوله پیشرفت نسبت به عدالت تاکید می کند و صراحتا می گوید مقدمه رسیدن به عدالت، "پیشرفت" می باشد. نکته ای که یادآور مشی عمومی دولت هاشمی رفسنجانی و در آن برهه اینگونه استدلال می شد که ابتدا کشور باید توسعه پیدا کند و بعد به سمت عدالت حرکت کرد.

در همین باره رهبر معظم انقلاب در 8 شهریور 1384 در دیدار اعضای هیئت دولت ضمن تاکید بر مقدم بودن عدالت بر دیگر ارزش ها می فرمایند: "نباید ارزش عدالت به عنوان یک ارزش درجه ى دو کم کم در مقابل ارزشهاى دیگر به فراموشى سپرده شود؛ در نظام ما این خطر وجود داشته است. ارزش هاى دیگر هم خیلى مهم است؛ مثلاً ارزش پیشرفت و توسعه، ارزش سازندگى، ارزش آزادى و مردم سالارى. مطرح کردن ارزش عدالت مطلقاً به معناى نفى اینها نیست؛ اما وقتى ما این ارزش ها را عمده مى کنیم و مسأله ى عدالت و نفى تبعیض و توجه به نیازهاى طبقات محروم در جامعه کمرنگ مى شود، خطر بزرگى است."

از طرف دیگر دکتر سعید جلیلی نیز در برنامه گفتگوی ویژه خبری حاضر شد و در پاسخ به همین سوال نکته مهم و قابل تاملی را بیان کرد. وی با اشاره به فرمایش معصوم در این باره گفت: "فرمایش حضرت علی علیه السلام هست که فی العدل سعه؛ یعنی در عدالت هست که پیشرفت شکل می گیرد، اگر بتوانیم فرصت های لازم را فراهم کنیم که همه این ظرفیت ها به موقع استفاده بشود فرصت های برابر داشته باشند حتماً به دنبال خودش پیشرفت را خواهد داشت."

در مجموع به نظر می رسد با دقت در مواضع آشکار کاندیداهای حاضر در صحنه می توان عیار گفتمانی آنها و نسبت هر یک با گفتمان انقلاب اسلامی را سنجید؛ مساله ای که بدون تردید در انتخاب رییس جمهور اصلح برای اداره کشور طی سالهای آتی اولویت اصلی خواهد بود.

منبع :رجا نیوز

۰
مجتبی مرادی | ۰۹ خرداد ۹۲ ، ۲۳:۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">